Consells per treballar les pors a la infància

La por és una reacció normal i «sana» a alguns esdeveniments desagradables de la vida. La nostra ment, davant situacions de perill o por té la capacitat d’emetre missatges als nostres òrgans i músculs, són recursos que ens ofereix el cos per a advertir-nos d’aquestes situacions i tenir la possibilitat de fugir d’elles i/o enfrontar-nos si és el cas.

És per això que diem que són un recurs «positiu», ja que ens ajuden a afrontar diverses situacions al llarg de la nostra vida. El fet d’anar afrontant aquestes pors al llarg de tota la infància, l’ajudarà a sentir-se més segur, veient que és capaç de passar per aquestes situacions i resoldre-les de manera positiva.

Pors a la infància

Les famílies tenen un paper fonamental

Les famílies tenen, en aquest sentit, un paper fonamental per a donar suport a l’infant en aquests moments i fer que se senti una miqueta més segur, es tracta d’acompanyar-lo emocionalment, és a dir, posar-nos en el seu lloc i intentar entendre com se sent.

És molt important no treure-li importància a les seves pors, amb frases com «no passa res», ja que el nen ho interpreta com que les seves ansietats no són compreses i que la seva opinió no és important, per contra, cal parlar d’elles de manera natural, preguntant-li i resolent els seus dubtes sobre la seva por. Afrontar-los és sempre la millor solució, pel fet que intentar amagar-los o ometre’ls només farà que acréixer-los.

Per exemple, un infant que ens diu que té por que hi hagi un monstre sota el seu llit i ens demana que mirem sota, no podem resoldre la situació dient-li simplement que això no és cert i que és una ximpleria, perquè per a ell o ella no ho és i això és molt important recordar-ho. En aquest exemple sentit seria més útil mirar amb ell sota el llit mentre es parla del tema i se l’ajuda a expressar la seva angoixa.

No fer créixer de manera inconscient els seus temors

Moltes vegades passa que els pares també se senten nerviosos, angoixats, la qual cosa és perfectament lògica, per exemple davant una hospitalització, i això unit a la por del nen pot dificultar fins i tot més el procés, per això és important que els pares també rebin algun tipus de suport en aquests moments, com parlar i esplaiar-se amb altres persones de confiança. No oblidem que els nens són un mirall dels seus pares i tendeixen a imitar la seva manera de reaccionar davant tals circumstàncies.

Algunes recomanacions

• No traieu importància a les seves pors, acompanyeu-los en el procés, parleu sobre el tema amb calma. Intenteu comprendre com se sent l’infant, la seva angoixa i ajudeu-lo a trobar resposta als dubtes sobre la seva por.
  • Estigueu atent als seus canvis d’humor i sigueu més flexibles, si així ho demana la situació, sense caure en la permissivitat, hi ha unes certes regles que s’han de seguir tot i que l’infant passi per un moment emocional més delicat.
  • Penseu que tots els infants passen per etapes en què apareix alguna por i ajudar-los a superar aquestes pors és una part de la seva educació. Amb el nostre suport segur que els ajudarem a sentir-se més competents i augmentarem la seva autoestima.
  • Mare i pare també haurien de «cuidar-se», ja que si els pares es mostren molt angoixats, davant del nen, no faciliten el bon desenvolupament de procés.
  • Algun conte o llibre sobre el tema també pot ser d’ajuda. En aquest enllaç en trobareu alguns exemples: 10 contes per a 10 pors infantils

A l’Escola Mare de Déu de Montserrat disposem del departament d’orientació psicopedagògica que dona suport a les famílies per ajudar-los en el creixement dels seus fills alumnes.

Autor: Natàlia Quesada
Mestra d’educació especial i Llicenciada en Psicopedagogia